Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
سخت افزار

هدست‌های مبتنی بر USB یا جک 3.5 میلی‌متری، کدام یک بهتر است؟

تفاوت بین اتصال 3.5 میلی‌متری و کابل USB در چیست؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

هدست‌های USB یا هدست‌های آنالوگ با جک 3.5 میلی‌متر، کدام یک بهتر است؟ احتمالاً شما هم مثل بسیاری از کاربران با پیشرفت فناوری و بالا رفتن کیفیت هدست‌ها و هدفون‌ها به دنبال پاسخ این سوال هستید. امروزه هدست‌های بسیار متنوع و مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که برخی از آن‌ها به امکانات و قابلیت‌های ویژه‌ای نسبت به بقیه دارند و برای کاربردهای خاص‌تر طراحی شده‌اند.  میان هدست‌هایی که از جک 3.5 میلی‌متری برای اتصال استفاده می‌کنند و مدل‌هایی که به کابل USB مجهز هستند تفاوت‌هایی وجود دارد که امروز به طور کامل به آن‌ها خواهیم پرداخت، پس در ادامه با لیون تک همراه باشید.

هدست‌ها و هدفون‌های مبتنی بر USB

هدست‌ها یا هدفون‌های ساده که از جک 3.5 میلی‌متر استفاده می‌کنند معمولاً تحت عنوان آنالوگ (Analog) و سایر مدل‌های مبتنی بر کابل USB را با نام دیجیتال می‌شناسیم. طبیعتاً با به میان آمدن نام رابط USB انتظار خواهید داشت که کیفیت انتقال صدا بالاتر باشد که گاهی اوقات همینطور هم هست. هدست‌هایی که از این رابط استفاده می‌کنند می‌توانند کیفیت صدای بیشتر و میزان نویز کمتری ارائه کنند، اما این موضوع تحت شرایط خاصی محقق می‌شود که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد. اغلب این نوع هدست‌ها به عنوان محصولات گیمینگ راهی بازار می‌شوند و یکی از ساده‌ترین مزایای این هدست‌ها این است که می‌توانید به راحتی تنها با اتصال یک کابل USB هم از هدفون و هم از میکروفون آن‌ها استفاده کنید و دیگر به استفاده از دو جک 3.5 میلی‌متری به صورت مجزا نیاز نخواهید داشت.

زمانی که شما هدست خود را از طریق USB به کامپیوتر متصل می‌کنید متوجه این موضوع خواهید شد که دیگر به درگاه‌های آنالوگ خروجی و ورودی صدا نیازی ندارید و به راحتی می‌توانید از این هدست‌ها با هر کامپیوتری استفاده کنید. بلافاصله پس از اینکه هدست را به کامپیوتر وصل می‌کنید سیستم عامل به طور خودکار آن را شناسایی کرده و درایورهای مورد نیاز را نیز نصب می‌کند. معمولاً این محصولات به همراه میکروفون و کلیدهای کنترل حجم صدا (Volume) عرضه می‌شوند و در محصولات جدیدتر شاهد تعبیه قابلیت‌های کاربردی‌تر نظیر امکان Mute کردن یا پاسخ دادن به تماس‌های ورودی نیز هستیم.

هدست گیمینگ کولرمستر با کابل USB و کنترلر صدا
هدست گیمینگ کولرمستر با کابل USB و کنترلر صدا

هدست‌ها و هدفون‌های مبتنی بر جک 3.5 میلی‌متری

هدست‌های آنالوگ مبتنی بر جک 3.5 میلی‌متری از هردو نوع صدای مونو و استریو و همچنین میکروفون پشتیبانی می‌کنند. جالب است بدانید که عدد عبارت 3.5 میلی‌متری قطر تقریبی فیش اتصال را بیان می‌کند. در این نوع هدست‌ها کیفیت صدا به چند مسئله متفاوت وابسته خواهد بود. از کیفیت ساخت بلندگوها و درایو آن‌ها که بگذریم بحث DAC (تراشه مبدل صدای دیجیتال به آنالوگ) به میان می‌آید و هرچه این تراشه بهتر باشد کیفیت صدا و دقت آن نیز بهتر خواهد بود. این تراشه معمولاً روی هدست‌ها تعبیه نمی‌شود و روی کامپیوتر یا سایر دستگاه‌هایی که در اختیار دارید قرار دارد.

در هدست‌های مبتنی بر جک 3.5 میلی‌متری معمولاً یک کابل به رنگ سبز برای اتصال هدفون و یک کابل به رنگ صورتی برای اتصال میکروفون در نظر گرفته می‌شود که باید آن‌ها را به درگاه‌های ورودی و خروجی کارت صدا متصل کنید. در مادربردهای جدیدتری علاوه‌بر این دو درگاه، درگاه‌های دیگر با رنگ‌های متفاوت نیز قابل مشاهده خواهد بود که برای دستگاه‌های صوتی پیشرفته‌تر برای مثال سیستم‌های صوتی 5.1 و 7.1 کاناله طراحی شده‌اند.

چه تفاوتی بین هدست‌های USB و جک 3.5 میلی‌متر وجود دارد؟

تفاوت عمده بین این دو نوع هدست در جدید و قدیمی بودن آنهاست. همانطور که در جریان هستید امروزه بسیاری از شرکت‌های سازنده دیگر از جک 3.5 میلی‌متر استفاده نمی‌کنند و حتی اغلب گوشی‌های هوشمند جدید نیز فاقد این درگاه هستند. بنابراین می‌توان هدست‌های مبتنی بر USB را یک فناوری جدیدتر دانست. برای اینکه بتوانید از این فناوری استفاده کنید باید دستگاه شما دارای درگاه USB باشد و اگر قصد دارید از دستگاه‌های قابل حمل مثل گوشی موبایل یا کنسول‌های دستی استفاده کنید باید از قابلیت USB OTG بهره‌مند باشند. اما استفاده از جک 3.5 میلی‌متری پیش نیازهای سخت افزای نداشته و استفاده از آن تقریباً ساده‌تر است.

هدست‌های مبتنی بر USB به سیستم پردازش صوت مجهز هستند که قادرند با سایر تجهیزات صوتی متصل به کامپیوتر شما ارتباط برقرار کنند. همچنین در برخی از هدست‌‌ها این سیستم پردازش صوت به یک لایه حذف صدای نویز نیز مجهز است که آن را با نام Noise Cancellation Layer می‌شناسیم. فناوری حذف نویز محیط در هدست‌های بالارده به کار می‌رود و در محصولات گیمینگ نیز می‌توانید کاربرد خوبی داشته باشد. مهم‌ترین تفاوت این هدست‌ها عدم وابستگی آن‌ها به تراشه DAC و کارت صدای شماست. برخلاف هدست‌های آنالوگ که برای انتقال صدا به مبدل صدای دیجیتال به آنالوگ نیاز دارند، در هدست‌های USB اینطور نیست و شما درواقع از صدای دیجیتال و بعضاً با کیفیت بالاتر و به همراه فناوری‌های مثل 3D Audio بهره‌مند می‌شوید. این هدست‌ها به تراشه‌های مخصوص و کارت صدای داخلی مجهز هستند و همین موضوع باعث افزایش کیفیت آن‌ها نسبت به مدل‌های آنالوگ شده است.

جک 3.5 میلی‌متری بهتر است یا USB؟

همانطور که گفته شد هرکدام از این هدست‌ها مزایای منحصر به فردی دارند و نمی‌توان به طور مطلق یکی از آن‌ها را به عنوان بهترین معرفی کرد. برای مثال هدست‌های مبتنی بر جک 3.5 میلی‌متری در صورتی که از کارت صدای پیشرفته با کیفیت صدای پریمیموم برخوردار باشید، می‌تواند صدای با کیفیت‌تری نسبت به یک هدست USB با کارت صدای داخلی ارائه دهد. بنابراین همه چیز به نوع کاربری و دستگاهی قصد دارید به آن هدست وصل کنید بستگی دارد. اگر از لپ تاپ یا کامپیوتری استفاده می‌کنید که کارت صدای آن معمولی و پایین رده است، بهتر است هدست USB تهیه کنید. جای دارد به این نکته نیز اشاره کنیم که برخی از هدست‌ها به خصوص مدل‌‌های گیمینگ هستند که علاوه بر کابل USB به جک 3.5 میلی‌متری هدفون و میکروفون نیز مجهز شده‌اند.

هدست گیمینگ SADES مجهز به پورت USB و جک 3.5 میلی‌متری
هدست گیمینگ SADES مجهز به پورت USB و جک 3.5 میلی‌متری

یکی دیگر از مسائل مهمی که در اینجا وجود دارد مسئله قیمت است. از هدست‌های فوق حرفه‌ای که برای استفاده در استودیو طراحی شده‌اند فعلاً صرف نظر کنید، چرا که بحث قیمت و کاربری آن‌ها تخصصی‌تر است و باید جداگانه از آن‌ها صحبت کنیم. در اینجا فقط هدست‌هادی عادی و محصولات گیمینگ را در نظر داشته باشید. معمولاً محصولاتی که مبتنی بر جک 3.5 میلی‌متر هستند قیمت پایین‌تری دارند، پس این دسته برای کاربرانی که بودجه محدودی در اختیار دارند مناسب‌تر خواهد بود. در ادامه نیز چند مورد کلی را به عنوان مزایا و معایب هر یک از این هدست بیان کرده‌ایم که می‌توانید مشاهده کنید.

مزایا و معایب

هدست‌های مبتنی بر USB هدست‌های آنالوگ مبتنی بر جک 3.5 میلی‌متری
مزایا معایب مزایا معایب
  • مجهز به تراشه DAC داخلی
  • قیمت بالاتر
  • مناسب برای کارت صداهای پیشرفته و حرفه‌ای
  • فناوری قدیمی
  • فناوری جدیدتر
  • نامناسب برای کارت صداهای پیشرفته و حرفه‌ای
  • قیمت ارزان‌تر
  • کیفیت صدای پایین با کارت صداهای معمولی
  • عدم وابستگی به کارت صدا
 
  • کاربری ساده و آسان
  • جدا بودن کابل هدفون و میکروفون
  • پشتیبانی از فناوری‌های صوتی مثل 3D Audio و Noise Cancelling
 
  • عدم نیاز به سخت افزارهای خاص برای اتصال
  • ناسازگار با محصولات جدید که فاقد درگاه 3.5 میلی‌متری هستند

همانطور که مشاهده کردید برخلاف تصور عموم کاربران؛ هدست‌های USB با هدست‌های آنالوگ با جک 3.5 میلی‌متر تفاوت‌های ریز و درشتی دارند که باید حین خرید حتماً به آن‌ها توجه کنید. در بخش هدست‌ها و هدفون‌های فروشگاه آنلاین لیون کامپیوتر طیف گسترده‌ای از هدست‌ها و هدفون‌های مبتنی بر USB و جک 3.5 میلی‌متری و  همچنین بی سیم برای خرید در دسترس قرار دارند که در ادامه لیست چند نمونه از بهترین‌ها را می‌توانید مشاهده کنید.

هدست‌های دارای پورت USB

هدست‌های دارای جک 3.5 میلی‌متری

هدست‌های دوگانه

سخن پایانی

امیدواریم مطالعه مقاله امروز در خرید هد%B

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا